vrijdag 17 februari 2017

rekken en strekken voor het slapengaan

We doen hier thuis nogal eens aan "trends". Dan blijven we weken de ene of de andere ontspanning of yoga-oefening herhalen. En dan is het weer eens tijd voor iets anders. Na de sneeuwvlokjes-massages en sneeuwmannen-yoga op winterse liedjes is er hier de "avond rek-en-strek" gekomen.
Lichten uit, sfeerlichtjes aan (kleurenlicht dat ik ooit eens in de Aldi kocht is super daarvoor), matjes of dekentjes op de grond, muziekje aan. Eender welk rustig muziekje, al is " I see fire" van Ed Sheeran hier momenteel favoriet. Voor mezelf omdat ik het heel mooi vind. Voor mijn dochters omdat ze dat in de dansles ook gebruiken :)
Ook "Droom Zacht", door Sarah Bettens voor Radio Oorwoud, vind ik hier een zalig nummer voor.

De "juffenstrategie" werkt het beste. Om beurten is iemand de "juf" die een beweging voordoet. Ieder krijgt een heel nummer om "juf" te zijn, want ze maken er elk echt wel hun eigen ding van.

Enkele bewegingen uit mijn versie:                                             
in diamantzit:
-polsen losdraaien
-handen naar boven duwen
-handen naar voor duwen
-handen naar achter duwen
-hoofd zachtjes links en rechts draaien
-met je rechterarm over je hoofd je rechterhand op je linkeroor, en je hoofd zachtjes naar je rechterschouder brengen (en dan omgekeerd natuurlijk)
-hoofd naar de grond (muishouding/kindhouding); dan je handen stap                  voor stap zo ver mogelijk naar voor plaatsen



in kleermakerszit:
-vlinder: voeten tegen elkaar, knieën naar de grond duwen
-halve maan: 1 arm halvemaanvormig omhoog brengen en licht naar de andere kant buigen

in ruglig:
-1 been omhoog brengen en voet losdraaien (dan andere been en voet)
-bekken omhoog tillen
-knieën buigen (tegen je buik), lichtjes voor-achter of links-rechts rollen
-knieën buigen en naar rechts brengen, armen strek je zijwaarts naar links (en dan omgekeerd)

-armen en benen 1 voor 1 optillen en net iets "langer" terug op de grond leggen
-handen warm wrijven en op je ogen leggen
-handen op je buik leggen en daar de op-en neergaande beweging van je buik voelen

De versies van mijn dochters zijn meestal met iets meer danselement. Er zit al eens een piroutte bij en ik leer ook steevast de laatste nieuwe dansbeweging uit de dansles. Maar ik sta er telkens wel van te kijken hoe ze daar hun eigen ding van maken en dit wel kunnen vertalen naar het rustige tempo.

En dan zijn we dus 3 of vier nummers verder is het slaaptijd!


We hebben trouwens ook een "actieve" variant.
Dan doen we vooral staande yogahoudingen en dansvarianten.
En dan mag de muziek al wat pittiger zijn.
Maar het juffensysteem houden we :)