woensdag 28 september 2016

yoga voor het slapengaan

Dochter van 7 vraagt, op een moment dat ze eigenlijk al laaang in bed had moeten liggen : "mama, heb jij een tip om goed te kunnen slapen, want ik lig altijd zo lang wakker". Dat wakker liggen is relatief, tenminste nadat ze eindelijk uitgelezen is toch, vaak slaapt ze dan wel als ik even daarna ga kijken. Maar op sommige avonden vlot het inslapen idd niet zo goed. Snel slapen of niet, een beetje yoga en relaxatie is altijd prima voor het slapengaan dus som ik gauw devolgende yogahoudingen op, die ze in haar bed kan doen... Ik deel ze graag!

 Ballonademhaling: zittend of liggend. Je ademt diep in waarbij je je buik langzaam laat opbollen als een ballon. Het helpt om met je handen mee uit te beelden of ze op je buik te leggen en mee te laten voelen. Als de ballon helemaal opgeblazen is, laat je hem terug "leeg", door zachtjes uit te blazen, met je mond een klein beetje open, alsof je fluit. Door deze geconcentreerde inademing en langzame uitademing volgt vanzelf ontspanning! De nadruk mag liggen op het uitblazen, niet hoe "groot" je de ballon kan maken !!
Bekkenlift en liggende torsie: vanuit ruglig breng je je heupen langzaam omhoog, en langzaam weer naar beneden. Door deze beweging zal je de bekken, buik-en beenspieren opspannen, waarna ze automatisch ontspannen terug in ruglig.  Vervolgens kan je met opgetrokken knieĆ«n, voeten nog steeds op de grond (bed), deze afwisselend naar links en rechts buigen.

De ster: Je maakt met je lichaam een liggende ster. De "uiteinden" van die ster, je armen, benen en hoofd, maak je zo laaaang mogelijk. Je kan je inbeelden dat je armen en benen verbonden zijn met een stevige elastiek. Plots knapt de elastiek, en ontspan je armen, benen en hoofd weer.

Liggende vlinder: vanuit ruglig breng de voetzolen tegen elkaar. De armen breng je zijwaarts of je laat ze naast je lichaam rusten. Eventueel kan je met je benen een paar keer "fladderen" alsof het vleugels zijn. Als je ze dan weer laat rusten, liggen ze meteen wat meer ontspannen.

Zijwaartse strekking: je buigt afwisselend rechts en links, alsof je een halve maan uitbeeld. Kan liggend, maar iets makkelijker rechtopstaand op vanuit kleermakerszit).
Halve kaars: breng je benen omhoog en laat ze steunen tegen de muur. Armen breng je opzij van je lichaam, of je legt je handen op je buik (fijn om in combinatie met de ballonademhaling te doen!)


slaapwel!!!