zondag 14 februari 2016

hartyoga

Valentijn, oftwel "liefdesfeest" zoals ze dat hier thuis noemen, is een evengoed thema voor yoga als een ander. Er zijn zoveel oefeningen die aandacht naar het hart brengen, dat daar zelfs een heel eigen methodiek voor ontwikkeld is: HARTFOCUS.
Daarnaast zijn er enkele oefeningen waarbij je de borstkast verbreed en daardoor ademhaling en bloedtoevoer naar het hart bevordert.
Hieronder vier oefeningen, waarbij het hart centraal staat!
 
 
1) luister-, meditatie- en grondingsoefening

Met je voet of met je handen klop je het ritme van je hart op de grond.
Bij kleuters en lagereschoolkinderen kan je eerst het ritme van je hart laten voelen. Een handige tip is om eerst iets heel actief te doen, zoals 10 keer op en neer springen, 10 keer hurken, snel ter plaatse lopen etc. Hierdoor zal je hart echt gaan bonzen en is dit makkelijk te voelen.
Ook kleinere peuters vinden het fijn om dan dicht tegen je aan te zitten of op je buik te komen liggen en zo naar je hart te luisteren/voelen.
Doe je de klopoefening, kan je verschillende ritmes en snelheden proberen. En helemaal een uitdaging is om elk zijn eigen ritme te laten aanhouden!

2) borstkasopener


 
Twee variaties op dezelfde oefening. De eerste gebruik je bij grotere kinderen, de tweede bij peuters en kleuters. Bij peuters vraag je best hulp van een tweede volwassene om het kind veilig in het midden van de rug te leggen en er ook weer veilig af te helpen.
Je maakt je zelf helemaal klein, en laat je kind dan languit op of over je rug liggen. Door hardop samen in-en uit te ademen versterk je de oefening nog.  Deze oefening is eigenlijk een partner-variatie op de vishouding. Bij de allerkleinsten krijg je hetzelfde effect door ze op hun rug over je bovenbenen te leggen, terwijl je zelf met gestrekte benen rechtop zit.

3) hartfocus versje met beweging
Je doet deze oefening rechtopstaand en zittend in kleermakerszit of diamantzit.
Om te starten hou je beiden handen op je hart. Bij peuters en kleuters kan je je eigen handen of die van je kind leggen, en beurtelings bij jezelf en bij je kind de oefening doen.

Er waren eens twee duifjes (handen op het hart)
De ene vloog weg (1 hand fladdert KRUISELINGS naar boven, dus R-hand naar links)
De ander vloog weg (KRUISELINGS linkerhand naar rechts)
Toen kwam de ene weer terug (kruiselings terug naar je hart brengen)
en kwam de ander weer terug (kruiselings terug naar je hart brengen)
en toen gaven ze elkaar een dikke knuffel (met je handen op je hart een knuffel nadoen)

4) tekenoefening
Teken een groot hart, en laat je kind hier met dikke potloden/wasco's hier een aantal keer overgaan, in een vloeiende beweging, zodat het hart lekker dik wordt.
Dan laat je vrij dingen in het hart tekenen, waar ze van houden. Je kan vragen om te tekenen "wat in hun hart zit". En ja, daar zullen ook dingen als frietjes, K3 en een speeltuin in staan. Maar je zal ervan versteld staan welke verrassende antwoorden in hun tekeningen verschijnen!