donderdag 7 januari 2016

ontspanning na een drukke dag

Was het de drukte van terug wennen aan school na een relaxte kerstvakantie waarin niets moest?
Of was het het grijze en miezerige weer dat vandaag ook op mijn gemoed speelde?
Ze hadden het in elk geval druk, mijn dochters, bij thuiskomst.

Er is gelukkig 1 yogahouding die ze maar al te graag doen, en die heel ontspannend werkt.
De "gebroken kaars". De eigenlijke "kaarshouding" is actief en intensief (enkel schouderbladen nog op de grond en benen kaarsrecht naar boven); de "halve kaars" is ook nog teveel inspanning voor op zo'n moment (ook het bekken wordt dan naar boven getild, je kan dit met de handen ondersteunen).
Maar de GEBROKEN KAARS is dus zalig om te ontspannen.
En waar mijn kinderen een voorliefde hebben om overal OMGEKEERD op te gaan zitten of liggen, is deze ideaal :)

Het kan tegen een muur, tegen de verwarming (ook handig bij koude voeten), in de zetel,...
Een vijftal minuutjes houden ze dat hier met gemak vol. Ik geef toe dat ik het zelf ook een hele fijne houding vind, als je zo ligt wil je blijven liggen! Af en toe wel wat kids die bij op je buik komen liggen maar dat maakt het eens zo gezellig :)

woensdag 16 december 2015

kerstboom-ademoefening


Voilà, meer heb je niet nodig voor een hele leuke en simpele ademoefening.
Eerst teken of print je een afbeelding van een kerstboom. Zelf eentje knippen uit papier kan natuurlijk ook! A4 formaat is prima, maar ik kan me ook goed voorstellen dat een grotere posterformaatversie ook leuk is om met een aantal kinderen samen te doen!

Op de kerstboom teken je met rondjes of spiraalvormen een aantal plaatsen waar een kerstbal moet komen. De moeilijksheidsgraad van de oefening kan je verhogen voor dezelfde kleuren als de pomponnetjes te gebruiken.
Van die knutselpomponnetjes werken prima, in een grotere versie kan je eerst ook zelf echte pompons maken.

En dan begint de oefening: je probeert de pomponnetjes met je mond te blazen tot ze op een rondje liggen. Eventueel nog op de juiste kleur. De eerste is vrij makkelijk, maar gaandeweg de oefening wordt het een heuse sinecure omdat de kerstballetjes die al op de juiste plaats liggen, daar ook weer heel makkelijk van afgeblazen worden! Automatisch wordt dus een verschil in intensiteit in adem geoefend: wat harder blazen, dan hééél zachtjes,... Op die manier wordt het een spel met wat uitdaging, maar tevens ontspannend.